Lijmvoorschrift

Wij merken dat we vaak de vraag krijgen op welke manier onze producten geplakt moeten worden. Onderstaand lijmvoorschrift geeft weer hoe wij adviseren om onze producten op uw voertuig toe te brengen. Dit lijmvoorschrift gebruiken wij zelf ook in de werkplaats. 

Stap 1: Pas altijd eerst de spoiler op de cabine en teken deze af.
Stap 2: Het lijmvlak van de spoiler heel licht aanschuren met Scotchbrite M600. Verwijder stof d.v. een schone doek of droge luchtdruk.
Stap 3: Daarna het dak en de rand van de spoiler (het verlijmingsvlak) goed reinigen en ontvetten met Sikaflex Activator (versterkt de lijm) of Sikaflex 205 cleaner. Gebruik hiervoor een schone, niet draderige doek of tissue papier. Wissel de doek regelmatig!
Stap 4: Deze cleaner moet 15 minuten "afluchten". Hierna lijmvlakken behandelen met de hechtprimer Sikaflex 206 primer G+P. Gebruik hiervoor een schone kwast en breng een dunne, geheel dekkende laag primer aan. Droogtijd minimaal 30 minuten, maximaal 2 uur.
Stap 5: Nu kan men de lijmkit aanbrengen. Gebruik hiervoor Sikaflex 252. Breng een driehoekige rups aan van +/- 8 mm breed en +/- 10 mm hoog. De kit kan worden aangebracht op het lijmvlak van de spoiler of eventueel op de cabine. 
Stap 6: Let op! Laat aan de voorzijde van de spoiler in de kitnaad 2 kleine openingen vrij, zodat eventueel regenwater achter de spoiler kan weglopen. 
Stap 7: Laat de spoiler op de cabine zakken. De aangebrachte kitlaag reduceert nu. Dit is noodzakelijk, maar bedenk: De kitlaag moet een minimale hoogte hebben van 3 mm. Breng met behulp van bevestigingshulpmiddelen voldoende druk aan op de spoiler. Deze hulpmiddelen kunnen na 24 uur verwijderd worden. De cabine moet zich in een warme omgeving (+/- 20) graden bevinden.
Stap 8: U kunt nu, indien gewenst, een eventuele naad afkitten met de gebruikte lijmkit. Eventuele overtollige kitresten kunnen direct na montage verwijderd worden met sikaflex 208 reiniger. 

Spuitadvies voor polyester spoilers
Het spuiten van een polyester spoiler vergt een speciale behandeling. Aangezien de productie handwerk is, kan hier pinholding in ontstaan. Pinholding zien wij als een onoverkomelijkheid bij de productie van een spoiler, dehalve accepteren wij hier ook geen claims voor. Om deze problemen te voorkomen geven wij u een aantal tips. 

Stap 1: Spoiler eerst ontvetten.
Stap 2: Voorzichtig opruwen met scotchbrite of korrel 1200 droog schuurpapier. Vooral niet door de bovenste laag heen schuren. Niet machinenaal schuren!
Stap 3: Stof- en vetvrij maken. 
Stap 4: Een tinting surfacer (een ingekleurde nat in nat spuitbare primer) aanbrengen in een dunne laag. De plaatsen waar zich pinholding manifesteert, voorzien van extra lagen van dezelfde tining surfacer. Of: spuit de gehele spoiler in een filling primer / spuitplamuur.
Stap 5: Licht schuren, ontvetten en in de gewenste kleur spuiten. 
Stap 6: De spoiler na het spuiten zonder verhoogde temperatuur laten drogen.